تاریخ انتشار: دوشنبه 1403/03/21 - 10:33
کد خبر: 507322

نگاهی بر افشاگری جنایات آمریکا در جنگ غزه از زبان یک روزنامه آمریکایی ؛

بن‌بست طرح بایدن برای آتش‌بس در غزه/ دست آلوده به خون آمریکا در جنایات صهیونیست‌ها

بن‌بست طرح بایدن برای آتش‌بس در غزه/ دست آلوده به خون آمریکا در جنایات صهیونیست‌ها

روزنامه واشنگتن پست نوشت عملیاتی که رژیم صهیونیستی در ضمن جنایت بزرگ در اردوگاه النصیرات برای آزاد کردن چهار تن از اسرایش در روز شنبه انجام داد، علاوه بر آنکه برنامه های دولت بایدن را پیچیده تر ساخت، بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی را واداشته تا بیشتر بر موضعش در خصوص کسب پیروزی کامل نظامی و آزادی تمامی اسرای اسرائیلی تحت اختیار حماس قبل از آتش بس از سوی این رژیم تاکید داشته باشد.

به گزارش گروه بین‌الملل «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ روزنامه آمریکایی از به بن بست رسیدن طرح جو بایدن برای آتش بس در نوار غزه که نزدیک به ۱۰ روز پیش اعلام شد، خبر داده است.  جو بایدن رئیس جمهور آمریکا شامگاه جمعه ۱۱ خرداد گفت رژیم صهیونیستی یک پیشنهاد جدید برای برقراری آتش بس و تبادل اسرا را ارائه کرده و در صورت حصول توافق بر سر این طرح جدید، آمریکا پایبندی تل آویو به مفاد این طرح را تضمین خواهد کرد.

بایدن در یک سخنرانی گفت: اسرائیل یک پیشنهاد جامع ارائه داده است. این یک نقشه راه است که به آتش بس پایدار و آزادسازی تمام اسرا منجر خواهد شد. این پیشنهاد از طریق قطر به حماس تحویل داده شده است. روزنامه واشنگتن پست در گزارشی ارزیابی کرد که این طرح آتش بس جدید تاکنون به رغم تمامی تلاش هایی که واشنگتن برای اجرایی کردنش به خرج داده، هیچ پیشرفتی حاصل نکرده و در بن بست قرار دارد.

واشنگتن پست در این مطلب نوشت: بیش از یک هفته بعد از آنکه بایدن صحبت از وقوع یک لحظه تعیین کننده در هشت ماه جنگ اسرائیل-غزه کرده و از دو طرف جنگ خواست سریعا طرح آتش بس مورد حمایت ایالات  متحده را تصویب کنند، شواهد و قرائن چندانی از اینکه هیچ یک از این دو طرف خریدار پیشنهاد او بوده باشند، وجود ندارد.

حمله به النصیرات

در ادامه این مطلب نوشته شده است: با وجود همه درخواست های علنی و شخصی بایدن، اعزام مقام های ارشد دولتش به منطقه، تدوین یک قطعنامه جدید به نمایندگی از آمریکا در شورای امنیت سازمان ملل و سازماندهی متحدانش برای پیوستن به گروه تاییدکنندگان، به نظر می رسد که اختلاف شدید حماس و اسرائیل بر سر این نقشه راه پیشنهادی برای پایان دائمی جنگ در غزه هیچ تکانی نخورده است.

روزنامه واشنگتن پست نوشت عملیاتی که رژیم صهیونیستی در ضمن جنایت بزرگ در اردوگاه النصیرات برای آزاد کردن چهار تن از اسرایش در روز شنبه انجام داد، علاوه بر آنکه برنامه های دولت بایدن را پیچیده تر ساخت، بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی را واداشته تا بیشتر بر موضعش در خصوص کسب پیروزی کامل نظامی و آزادی تمامی اسرای اسرائیلی تحت اختیار حماس قبل از آتش بس از سوی این رژیم تاکید داشته باشد.

ارتش رژیم صهیونیستی روز شنبه به بهانه آزادی  اسرای صهیونیست در غزه، اردگاه النصیرات در مرکز نوار غزه را بمباران کرده است که در نتیجه آن جنایت، بیش از ۲۰۰ نفر از فلسطینیان به شهادت رسیده و صدها تن دیگر دیگر زخمی شدند. به نوشته این روزنامه آمریکایی، مذاکرات بر سر این طرح آتش بس پیشنهادی هنوز در پایتخت قطر برقرار است هر چند که ارشدترین مقام های طرف های میانجی شامل ایالات متحده، قطر و مصر، همچون ویلیام جی. برنز مدیر سازمان اطاعات مرکزی آمریکا سیا به کشورهایشان برگشته اند.

یکشنبه قرار است آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا به سرزمین های اشغالی و چند پایتخت کشورهای غرب منطقه سفر کند. واشنگتن پست تحلیل کرد میانجی گرهای این مذاکرات تردید ندارند که عملیات صهیونیست ها در النصیرات بر مذاکرات تأثیر خواهدً گذاشت اما این تأثیر احتمالا در مسیری خواهد بود که مطلوب آنها نیست.

بایدن روز شنبه در جریان سفر رسمی به فرانسه در ضمن تبریکش به رژیم صهیونیستی از بابت آزاد شدن این اسرا گفت: ما تا زمانی که همه گروگان ها اسرای صهیونیست به خانه برنگردند و آتش بس به دست نیاید دست از تلاش برنخواهیم داشت.

 این در حالی است که جیک سالیوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید تاش کرد تا مذاکرات بر سر طرح در بن بست قرار گرفته آتش بس بایدن را برجسته کند و در یک بیانیه نوشت: توافق بر سر آتش بس و آزادی گروگان ها که هم اکنون روی میز است، باعث آزاد شدن تمامی گروگان های باقی مانده به همراه تضمین های امنیتی برای اسرائیل و امداد به غیرنظامیان بی گناه در غزه خواهد شد.

 به نوشته این روزنامه آمریکایی، در سرزمین های اشغالی خانواده های کسانی که توسط حماس در عملیات هفتم اکتبر به اسارت گرفته شدند از نتانیاهو خواسته اند توافقی بر سر بازگشت حدود ۱۰۰ اسیر باقی مانده نزد حماس برقرار کند اما نخست وزیر رژیم صهیونیستی در یک سخنرانی اخیر خطاب به اعضای ارتش این رژیم هیچ اشاره ای به این پیشنهاد نکرد.

کمک‌های آمریکایی به صهیونیست‌ها

همچنین جنبش حماس در بیانیه ای که در کانال خود در پیام رسان تلگرام منتشر کرد، نوشت گزارش ها در خصوص کمک ایالات متحده به حمله النصیرات بار دیگر همدستی دولت آمریکا، مشارکت کاملش در جنایات جنگی ارتکاب یافته در نوار غزه و دروغین بودن مواضع اعام شده اش درباره وضعیت انسانی را ثابت می کند. به نوشته واشنگتن پست، منابع مطلع که نامشان را فاش نساختند، گفتند آمریکا در جریان عملیات رژیم صهیونیستی از هفتم اکتبر گذشته تاکنون علیه غزه به این عملیات در زمینه هایی شامل تجسس از هوا، ردیابی مخابرات و کمک های اطاعاتی دیگر درباره مکان احتمالی اسرای صهیونیست کمک کرده و این دست کمک ها را در قبال عملیات اخیر علیه اردوگاه النصیرات نیز داشته است.

مقام های مطلع همچین به واشنگتن پست گفتند، تحلیلگران اطاعاتی آمریکا به مقام های اسرائیلی در زمینه ترسیم نقشه تونل های وسیعی که حماس در زیر نوار غزه احداث کرده و به کارگیری فن آوری های تحلیلی قوی که قطعات اطاعات را ترکیب می کنند، کمک کرده اند.

ویدیوهایی در رسانه های اجتماعی منتشر شده اند که نشان می دهند بالگردهای اسرائیلی در نزدیکی اسکله ای که ارتش آمریکا به بهانه تحویل کمک بشردوستانه به مردم غزه در ساحل آنجا احداث کرده، مشغول انجام عملیات هستند. ارتش رژیم صهیونیستی کنترل سواحل اطراف ناحیه فرود را در اختیار دارد.

به نوشته واشنگتن پست، یک مقام آمریکایی که خواست نامش فاش نشود، گفت این اسکله تنها برای مقاصد انسان دوستانه مورد استفاده قرار گرفته و در عملیات اخیر آزادی اسرای صهیونیست از آن استفاده نشده است. روزنامه آمریکایی تحلیل کرد از نظر بسیاری از ناظران در منطقه و فراتر از آن، بن بست کنونی ایجاد شده در ارتباط با توافق آتش بس پیشنهادی بایدن نشانه دیگری از تحلیل رفتن قدرت آمریکا بعد از ماه ها تاش برای منعقد کردن یک توافق و تناقض بین تداوم حمایت هایش از صهیونیست ها و تاش هایش برای متوقف کردن جنگ و حمایت از کمک های بشردوستانه است.

عبدالخالق تحلیلگر برجسته اهل امارات متحده عربی و عضو ارشد اندیشکده »ابتکار عمل خاورمیانه« واقع در مرکز بلفر در مدرسه هاروارد کندی درباره این طرح پیشنهادی بایدن گفت: ما واقعا تصور می کردیم این توافق می تواند آخرین امید برای آنکه آتش بسی در غزه داشته باشیم، باشد. اما من فکر می کنم حاال فهمیده ایم که این پیشنهاد از همان بدو ورود مرده بود. این دولت رو در روی نتانیاهو نایستاده است. آنها قدرتش را دارند، اما نمی توانند آن را انجام دهند.

گزارش از محمد جهاد

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
لیگ برتر از چه زمانی شروع می‌شود؟
فیلم| توصیه‌های رهبر انقلاب خطاب به نامزدهای انتخابات برای رعایت اخلاق
یارانه معیشتی ۳۰۰ هزار تومانی واریز شد
وزیر ورزش: لیگ برتر فصل آینده با ۹ دستگاه VAR برگزار خواهد شد
سخنگوی ستاد قالیباف: شایعات انصراف قالیباف به هیچ عنوان صحت ندارد
قاضی‌زاده: در دهه ۹۰ سفره ایرانی‌ها ۳۰ درصد کوچک شد
قالیباف: حفظ قدرت خرید خانوار به عهده رئیس‌جمهور است
پورمحمدی: حجم توزیع یارانه مشکلات اقتصادی را بیشتر کرده است
زاکانی خطاب به پزشکیان: شما همان دولت سوم روحانی هستید +فیلم
پزشکیان: اگر ندانیم کجا را می‌خواهیم نگاه کنیم مسائل حل نمی‌شود
جلیلی: وظیفه دولت این است که منابع را عادلانه بین مردم تقسیم کند +فیلم
سهمیه سوخت تیرماه امشب شارژ می شود
مذاکره استقلال با ۳ مربی اروپایی!
تمامی اعتراضات آزمون دستیاری پیش از صدور کارنامه بررسی و اعمال شد
پرسپولیس از بیرانوند شکایت کرد +جزئیات
پریشان‌حالیِ اصلاح‌طلبان
حمایت اصلاح‌طلبان پیرو خط امام و رهبری از پورمحمدی
نشست ظریف در مشهد لغو شد
ممنوعیت برگزاری تجمع انتخاباتی در تهران بدون هماهنگی
۳ سال اعصاب مردم راحت بود +عکس
بهترین استاد و مدرس زبان آلمانی: چگونه بهترین انتخاب را داشته باشیم؟
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top